niedziela, 7 września 2008

Prawi leworęczni, lewi praworęczni?

Jednym z ciekawych i nie do końca jeszcze zbadanych elementów ludzkiego behawioru jest preferencja lewej lub prawej ręki do wykonywania różnych czynności. Nie jest sprawą rozstrzygniętą, czy idą za tym jakiekolwiek istotne różnice w charakterze. A jednak sam fakt stosowania tej, czy tamtej dłoni jest dla człowieka intrygujący. Historycy kultury wskazują, iż w różnych, odizolowanych od siebie grupach etnicznych zdarzają się bardzo różne postawy względem osób leworęcznych [o nich mówimy, gdyż są zdecydowaną mniejszością]. Kultury islamskie klasyfikuje się jako zdecydowanie preferujące praworęczność. Lewa ręka brać powinna udział w wykonywaniu czynności 'brudnych' [jakie to czynności – eksperci Epicentrum Kałuży nie poważą się pytać]. U ludu Temme w Sierra Leone zaobserwowano surowe kary, jakie czekają dzieci leworęczne. Tymczasem w Tanzanii miejscowe plemiona wykazują daleko idącą tolerancję dla preferencji lewej ręki. W samej Afryce znane są związane z leworęcznością przeróżne tradycje i obyczaje. Nigeryjczycy na przykład nakazują dzieciom oddawać prezenty, które przyjęły lewą ręką. Amerykańskie kultury rdzenne cechowały się zdecydowanie odmiennym podejściem do sprawy: Inkowie czcili leworęcznych, a Zumi z Ameryki Północnej uważali, że przynoszą oni szczęście. Jako całkowicie normalna leworęczność traktowana jest wśród Eskimosów i Izraelitów, ale jest to zrozumiałe ze względu na rekordowy stosunek osób posługujących się ręką lewą do tych, którzy używają prawej [ok. 20 %]. Badacze zasugerowali niedawno, iż bez względu na narodowość istnieje pewna proporcjonalna zależność między leworęcznością, a skłonnością do zabójstwa. Nie można jednak z tej sugestii czynić jakiejkolwiek naukowej tezy, gdyż nie jest ona poparta jednoznacznymi wynikami badań, czy wiarygodną statystyką. Poza zbiorem ciekawostek zaobserwowanych na świecie, wciąż bardzo niewiele wiemy o fenomenie leworęczności.

Autor: PeeGee
Źródło: http://www.polskieradio.pl/

5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

a ja jestem oburęczny :)

Anonimowy pisze...

A więc jesteś świetnym materiałem do badań.

Anonimowy pisze...

No to już wiem, że jak mi całkowicie obrzydnie życie w świecie, gdzie nawet obieraczki projektowane są tylko dla dominującej większości to wyjadę do Ameryki:D
Może warto jeszcze na marginesie dodać, że 13 sierpnia obchodzony jest światowy dzień osób leworęcznych, którzy - jak to się czasami określa - stanowią największą mniejszość świata (jakieś 10% wszystkich mieszkańców globu).
Naukowcy twierdzą także, iż osoby leworęczne wykazują częściej zdolności plastyczne, muzyczne i do przedmiotów ścisłych (no u siebie porażającego geniuszu w tym zakresie nie zauważyłam) ze względu na lepszą współpracę półkul ich mózgu, co wpływa na abstrakcyjne myślenie.

Epicentrum Kałuży pisze...

Dziękujemy Karola za uzupełnienie newsa :D Niestety 13 sierpnia już za nami, więc nie możemy świętować tego dnia na łamach Epicentrum - ale wszystko przed nami ;-)
Cieszymy się również, iż wypowiedziała się na łamach naszej strony osoba będąca tak małą mniejszością ;-)

Anonimowy pisze...

Mój dziadek od kiedy zaczęłam rozumieć ludzką mowę wypomina mi, że nie przestawiłam się na prawą. Czasem żartobliwie mówi mańkut!!!
Na kartce lepiej piszę lewą niż prawą (chociaż prawą też nieźle mi idzie),a na tablicy wszyscy mówią, że łądniej wygląda podpis narysowany ręką prawą. A jak posługujecie się nożem i widelcem?
Ja odwrotnie. Niektórzy mówią, że leworęcznym łatwiej obrócić się w prawo (np. w tańcu), ale mi nie.